کد مطلب:278667 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

گفتار ما
درباره ی این روایت و روایتهای دیگری كه از زبان امامان معصوم علیهم السلام به ما رسیده است یك نكته لازم به یادآوری است و آن این است كه وقتی معصوم علیه السلام سخنی را آغاز می فرماید، در همان آغاز می داند و توجه دارد كه در پایان كلام چه خواهید فرمود و نیز در حین سخن گفتن، اوضاع و احوال شنوندگان یا كسانی را كه در آینده، آن كلام به آنها خواهد رسید در نظر می گیرد و گاه مصلحت را در آن می بیند كه كلام را به گونه ای رها كند تا مورد انكار منكران قرار نگیرد. بعد از ذكر این نكته، اینك می گوئیم:

امام علی بن ابی طالب علیه السلام در این روایت، ابتدا به توحید خدای تعالی و یگانگی آن ذات مقدس پرداخته، سپس خلقت نوری خودش قبل از پیامبران علیهم السلام را مطرح كرده، آن گاه فضیلتها و مقام بلند خود را عنوان می فرماید و با این همه، تاكید می كند كه او بنده ی خدا و برادر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است، سپس حول و قوه را منحصر به خدا دانسته، او را حمد و ستایش می كند و خود را تابع امر پروردگار معرفی می نماید و تمام این مقدمه چینیها و مطالب برای این است كه بیان كند كه اگر كار خارق عادت انجام می دهد یا چندین بار رجعت می كند همه به اذن پروردگار و قدرت اوست و همچنان كه نمی توان قدرت خدا را انكار كرد، هر كاری هم كه به اذن خدا انجام گیرد



[ صفحه 263]



قابل انكار نیست.

روشن است كه اینكه، آن حضرت، كمالات و فضیلتهایی را در این روایات برای خود مطرح می فرماید به این معنی نیست كه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان دیگر علیهم السلام دارای این كمالات نیستند، بلكه منظور این است كه علی علیه السلام مامور اجرا و به ظهور رساندن این كمالات است و این یك ویژگی است كه خداوند به آن حضرت اختصاص داده است. و خداوند سبحان اراده فرموده است كه آن حضرت، با همه ی پیامبران و امتهای گذشته، رجعت كند و به اذن و اراده ی خدا از ستمكاران اول و آخر عالم انتقام بگیرد، و در عین حال خدای سبحان فعال مایشاء است و سررشته ی همه كارها، یكسره به دست اوست، ولا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. و الحمدلله رب العالمین.

آنچه از آیه ها و روایتهای مربوط به غیبت و ظهور و رجعت كه در نظر بود ذكر شود، آورده شد و در هر فصلی، توضیح مختصری درباره ی آنها بیان شد.

امید است این تلاش ناچیز مورد قبول حضرت حجت - عجل الله تعالی فرجه- قرار گیرد و خداوند، آن را برای خوانندگان و كسانی كه اهل دقت و توجه هستند، مفید قرار دهد.

از خوانندگان ارجمند، انتظار می رود كه به دیده ی عفو و اغماض بنگرند و این نویسنده و پدر و مادرم را از دعا و طلب مغفرت و رحمت فراموش نفرمایند.

هو الغفور